Sidor

fredag 16 december 2011

Snövit ask

Som jag skrivit om i tidigare inlägg förekommer det en del runda askar (efter "koost") hemma hos oss just nu. Jag kunde därför inte motstå att altra en sån när Scrapgalens 4:e adventsutmaning hade temat snövitt:

Skapa ett alster i snövitt! Jobba med strukturer och endast i vita toner (vi tillåter endast SMÅ detaljer i kontrasterande färg).


Att jobba med strukturer kan t ex innebära att använda Gesso, Modeling Paste, färg eller annat tillsammans med stencils, stämplar, bubbelplast eller fynd från hemmet. Det kan också innebära att du jobbar med olika sorters material som t ex spets, tyg, band eller annat. Vi vill se allt annat än platta alster! ;)

Jag grundade först asken med vit gesso. Därefter klädde jag in den i papper. Sidorna fick en bård gjorde med en stjärnpunch från Tonic studios. Jag använde mig både av bård och spillet (se spillet nedtill). 
På själva locket har jag använt ett vitt papper med lyster. Men för att få ännu mera lyster och struktur så har jag använt Aleene's glitter snow och gjort snöflingor. Jag lade ut snöflingor (som jag punchat ut med min Martha Stewart stans) på pappret och sedan kladdade jag på dem med fusksnön. Tog sedan bort snöflingorna och behöll bakgrunden som skapats. Det blev ett fint glittrande resultat.
På asken placerade jag sedan diverse dekorationer. Rosor som jag gjort av samma vita papper och med en Marianne Design rosstans. De rullade rosorna fick sedan samma glittersnö på sig innan de monterades tillsammans med de vintriga löven. 
På asken syns också resultatet av min och min äldsta dotters lek med papperslera för ett tag sen. Vi gjorde olika figurer med hjälp av små pepparkasformar och jag stämplade även på mina med olika stämplar. När de fått torka har jag målat den ena med gesso och även haft på mist på dem båda för att glimma till det lite. Jag gillar som sagt när det gnistrar och glittrar. :-)
Bakom dessa två änglar syns en bit arvegods, nämligen handvirkad spets som tillverkats av gamla släktingar. Pärlbandet var också något som fanns i mina gömmor.

Det var en riktigt kul ask att göra!
Kul att ni tittade förbi! 
/Beatrice

7 kommentarer: